Lokalavisen Bornholm – det vildeste ride i mit liv
15. december 2016
MichaelBergLarsen (30 articles)
0 comments
Share

Lokalavisen Bornholm – det vildeste ride i mit liv

Jeg havde fornøjelsen af at blive ansat som chefredaktør på Lokalavisen Bornholm. Tre år og 150 udgivelser senere valgte Berlingske Media at kaste håndklædet i ringen og lukke avisen. Tre års ‘gade-til-gade-krig’ med Bornholms Tidende havde tømt projektet for både kræfter og penge.

 

Det var det vildeste ‘ride’ i mit liv. Fantastiske kolleger. Unikke rammer ovenpå banken i Allinge. Første mødedag var onsdag. Torsdag formiddag kom stolene. Torsdag efter 12 lavede vi det grafiske design og ‘lagde avisen’. Mandag sendte vi første nummer til tryk.

Det var tre hårde år med mange, mange udfordringer.  Det var tre gode år med en lang række sejre og succeser. Det var tre hårde år med en lang række nederlag. Det var et liv med ‘textbook-like’ kapitalistisk dynamik. Annoncepriserne gik fra 7,35/mm til 0,80/mm. Tidsforbruget var eksorbitant. Tre år med et konstant og tyngende pres for at igen og igen og hele tiden at overgå os selv (og konkurrenten).

Vi havde som ambition at lave en avis, der som delmål skulle medvirke til at skabe lidt mere Bornholm.

 

 

En gravetur i arkiverne gav følgende resultat (fra Lokalavisen Bornholms præsentationsavis):

Bornholm har en livlig medieverden med et dagblad, en ugeavis, en internetavis og to statsdrevne elektroniske stationer. Næpppe mange andre steder i Danmark er krigen om læsernes, seernes, lytternes tid og opmærksomhed så intens. Ethvert medie fungerer efter samme grundliggende model: Den indsamler, bearbejder og distribuerer informationer. Den kan i sagens natur gøres på mange måder. Din nye ugeavis bliver anderledes. En avis uden bagage, en avis uden bindinger. En avis, der kan gøre som den vil. En avis med friske øjne. En avis for de mennesker, der bor på Bornholm. En avis kan gøre verdenen mindre. Men den kan også gøre verdenen større. En avis kan ændre holdninger og tankemønstre.  En avis kan ændre handlinger og vaner. En avis kan gøre livet lettere. En avis kan give nye handlemuligheder. En avis kan formidle erfaringer og viden, der giver nye perspektiver på livet. En avis kan blande sig, forsøge at give meningsdannelsen henover kølemontrene i butikkerne en hjælpende hånd eller et spark i røven.  Aviser kan gøre en forskel. Og vi glæder os vildt til at komme igang.

 

Vi ville lave en avis med begrænsede mængder af tilbageskuende og stillestående referatjournalistik. Vi ville hellere bruge kræfter på at fortælle om »hvad skal du lave i næste uge«: Massive mængder omtaler, mange anmeldelser, biografoversigter, tv-klumme, en seriøs kalender.

Vi ville lave en ugeavis uden den – for branchen – traditionelle kobling mellem annoncering og redaktionel prioritering: Det er nemlig ikke altid en god idé at lade annoncørerne redigere og prioritere avisens indhold.  Vi var overbeviste om, at jo mere tid, bornholmerne brugte på avisen – desto større opmærksomhed og effekt fik annoncørerne.

Avisens ledere og kommentarer havde altid (næsten altid) et konstruktivt islæt. Vi forsøgte at være aktivistiske og sætte ting igang. Vi forsøgte at overraske.

En medievirksomhed indsamler, bearbejder, sælger og distribuerer historier og informationer. Det kan gøres på mange måder. Vi kastede al vores kærlighed efter en ugeavis. Mange mediehuset har placeret deres ugeaviser i ‘afdelingen for strategiske og defensive udgivelser’. De udgives alene for at ‘dække markedet af’, afskrække konkurrenter og begrænse lyste til at der dukker nye initiativer op. Taktikken bliver derfor billigst muligt, hurtigst muligt, med flest mulige annoncer. Uden kærlighed. Uden respekt for annoncørerne. Over tid kommer forbrugerne til at bruge mindre og mindre tid på avisen. Over tid eroderes annoncørernes ‘value for money’.

Faktisk kan man sige, at en ‘doven og defensiv ugeavis’ medvirker til, at den lokale detailhandel får dårligere vilkår for at overleve. En ‘strategisk doven ugeavis’ giver ikke mere Bornholm. Snarere tværtimod.

 

 

 

MichaelBergLarsen

Comments

No Comments Yet! You can be first to comment this post!

Write comment

Warning: Illegal string offset 'rules' in /customers/7/c/1/bergsbureau.dk/httpd.www/wp-content/themes/solidus-theme/functions/filters.php on line 214 Warning: Illegal string offset 'rules' in /customers/7/c/1/bergsbureau.dk/httpd.www/wp-content/themes/solidus-theme/functions/filters.php on line 221