Elsker, elsker ikke – om branding
28. december 2016
MichaelBergLarsen (30 articles)
0 comments
Share

Elsker, elsker ikke – om branding

Der er skevet meget sludder og vrøvl om branding. Og det har skabt en del forvirring. Derfor får du til en start to sætninger, der på mindre end tre linier giver dig hele hemmeligheden: Et brand er kundernes opfattelse af din virksomhed. Og kundernes opfattelse af din virksomhed er virksomhedens egentlige værdi.

Din virksomhed har derfor allerede et brand, da et brand ikke »ejes« af virksomheden, men af kunder, samarbejdspartnerne, underleverandører etc.

Dit logo, dine priser, de ansattes tøjstil, emballagen, måden at tage telefonen på, måden at holde møder på, måde at skrive breve på, lugten og lyden i kontorerne, placeringen af din virksomhed, farven på dine vægge – alt sammen kommunikation. Alt sammen kommunikation som hjernen – dette forunderlige sorteringsanlæg – efter bedste evne forsøger at parre med egne erfaringer, sansninger, viden og følelser. Elsker, elsker ikke. For sådan fungerer hjernen. Også dine kunders hjerne.

Elsker, elsker ikke. Prøv at anskue din virksomhed som et energisystem, der konstant kommunikerer og konstant bliver aflæst. Som et energisystem, der konstant tiltrækker og frastøder. Prøv at anskue din virksomhed som et objekt, der konstant kommunikerer værdier. Elsker, elsker ikke.

Ansku din virksomhed som værdier, historier – en mytologi. Din virksomhed kommunikerer værdier og holdninger. Dine medarbejdere kommunikerer disse værdier og holdninger. Hvilke historier fortæller de til naboen, når de er glade for at gå på arbejde? Hvilke historier fortæller de henover køledisken i Kvickly, når de er knap så glade for at gå på arbejde? Elsker, elsker ikke.

Et brev med stavefejl siger én ting. En brev uden stavefjel fortæller en anden historie. Beskidte varebiler en mandag morgen eller smukke, frodige blomster i vindueskarmen. Elsker, elsker ikke.

Din virksomheds brand er kort sagt lig med de værdier, virksomheden kommunikerer. Bevidst eller ubevidst. Elsker, elsker ikke. Man kan vælge at lade tilfældet råde. Men kan også vælge at tage sig selv og sin virksomhed alvorligt og arbejde bevidst og målrettet med virksomhedens værdier og historier. Værktøjet hedder branding.

For 20 år siden troede man, at forbrugerne var en ren tavle som virksomheden kunne skrive på. Det er de ikke. Forbrugerne kan ikke kontrolleres eller opdrages. Forbrugerne er individer, der udnytter virksomheders brands, mytologier, historier og image til at skabe identitet – hver på sin måde.

Den virksomhed, der er god til at kommunikere sine indre ærlige værdier, knytter virksomhedens interessenter til sig, skaber energi, skaber ambassadører, skaber udvikling. Den gode virksomhed udvikler sig selv af egen drift, fordi det involverer sine interessenter. Den gode virksomhed står ikke stille, bliver ikke overhalet.

Succes er mere end et godt logo, nogle farver, en velvalgt skrifttype og skarpe annoncer. Ved at acceptere at alle handlinger – på et eller andet plan – er kommunikative kan man styre virksomheden, sikre udvikling og overlevelse.

Din virksomhed kommunikerer værdier. En brandingproces vil definere disse værdier. En brandingproces vil gøre værdierne synlige for dig og dine medarbejdere. Værdier kan udvikles og gøres skarpere. Værdi kan prioriteres strategisk i forhold til din markedskommunikation (dine konkurrenter.)

 

1. skridt:

Pille navle Virksomhedens indre ærlige værdier ‘graves’ ud, diskuteres og formuleres. Afhængig af virksomhedens størrelse, mission eller situation kan det gøres på mange måder. Seminar, møder, spørgeskemaer, med eller uden diskussion. Et brandingseminar inspirerer til at tænke kommunikativt, giver mulighed for medarbejdere og ledelse til at se virksomheden udefra og skaber diskussion, engagement og delegerer ejerskab

2. skridt:

Prioritering Værdierne underlægges en strategisk lakmusprøve. Er der plads i markedet til vores værdier, og hvordan skal vi prioritere og bruge vores værdier i forhold til forbrugerne? Hvordan skal vi bruge vores værdier til at give konkurrenterne baghjul?

3. skridt:

Platform Værdierne samles i en sætning – branding platformen. Sætningen er den lysstråle, der skal ramme og tiltrække forbugerne. Sætningen styrer, ensretter og udvikler virksomhedens kommunikation. Både internt og eksternt. Sætningen bliver det bål, som medarbejderne samles omkring og udvikler en ny – bevidst – fælles forståelse.

4. skridt:

Plan Branding platformen omsættes i konkrete kommunikative handlinger og planer. F.eks. logo, annoncer, tone of voice, web-sites, plakater, visitkort, kunderelaterede events, events for medarbejdere, sådan skriver vi breve, plan for virksomhedens kommunikative udfordringer, markedsføringsstrategi etc. etc.

5. skridt:

Perspektiv Planen sættes iværk. Succesraten afhænger af to ting. Dels kvaliteten af brandingplatformen. Dels ledelsens evne og vilje til at gennemføre planerne.

Tags Branding

MichaelBergLarsen

Related articles

Sorry, no posts were found.

Comments

No Comments Yet! You can be first to comment this post!

Write comment

Warning: Illegal string offset 'rules' in /customers/7/c/1/bergsbureau.dk/httpd.www/wp-content/themes/solidus-theme/functions/filters.php on line 214 Warning: Illegal string offset 'rules' in /customers/7/c/1/bergsbureau.dk/httpd.www/wp-content/themes/solidus-theme/functions/filters.php on line 221