Bogstaver

Grønne tekster. Sorte tekster. Konkrete tekster. Kreative tekster.

Præcise tekster. Tekster i mange længder og former. Journalistik. Reklame. Den gode historier optræder i mange klæder og kommer i mange farver.

 

Min ballast udgøres af næsten 25 meget aktive år med tekst og redaktion af tekster på aviser, radio, reklamebureau og interesseorganisationer.

Derfor arbejder jeg meget målrettet med teksterne. Og uden at gøre det alt for teoretisk, så bruger jeg en model. En meget simpel model, som jeg dog bruger intensivt. Når man kommunikerer eller designer kommunikation, vil man gerne have en effekt. Kommunikation kan ændre holdninger og udløse handlinger. Men gør det ikke altid.

Modellen: Afsender-filter-modtager-handling

Al kommunikation skal typisk forcere nogle forhindringer for at komme i mål. Forhindringerne udgøres f.eks. af dårlige dansk kundskaber hos modtagere. Eller dårlig kommunikation fra afsenderen (dig). Måske rammer budskabet forkert eller bliver – af forskellige årsager – ikke modtaget helt i den ånd, det er afsendt. Timing er væsentlig, og nogle gange skal kommunikation gentages, inden der kommer en effekt. Og måske på forskellige måder. Det er altså meget let at gøre kommunikation svært. Men også så meget desto sjovere, når der så kommer hul igennem.